Beginnen met het ontwikkelen van een spirituele geest #3 Vaartuigen van barmhartigheid

“Ik zal medelijden hebben met wie ik genade zal hebben” (Exodus 33:19 / Romeinen 9:15)

Dat hebben we gisteren gelezen

“alle dingen werken ten goede samen, voor degenen die geroepen zijn volgens Zijn (Gods) doel” (Romeinen 8:28).

Vandaag lezen we een voorbeeld hiervan terwijl Paulus over Mozes en Farao schrijft in een reeks vragen en antwoorden over de manier waarop dingen gebeurden die tot bepaalde resultaten leidden die God had bedoeld.

Paul onderzoekt de scène en zegt,

“Is er onrecht van Gods kant? In geen geval! Want hij zegt tegen Mozes,

‘Ik zal medelijden hebben met wie ik medelijden zal hebben, en ik zal medelijden hebben met wie ik medelijden zal hebben.’

Dus dan hangt het niet af van de menselijke wil of inspanning, maar van God die barmhartigheid heeft. Want de Schrift zegt tegen Farao,

‘Juist met dit doel heb ik u opgewekt, zodat ik mijn macht in u zou kunnen tonen, en dat mijn naam zou kunnen worden uitgeroepen tot…’” (Romeinen 9:14-17).

Het punt dat we moeten begrijpen is dat iedereen God nodig heeft om genade aan hen te tonen – en we zijn zeer onverstandig om de moraliteit van God in twijfel te trekken over waar Hij barmhartigheid toont en waar Hij dat niet doet! Laten we mediteren over wat hij laat gebeuren

“om de rijkdom van zijn glorie bekend te maken voor vaten van barmhartigheid” (Romeinen 9:23).

God

“heeft medelijden met wie hij wil ” (Romeinen 9:18).

Daarom gebruikt God, zoals we in Exodus lezen, Mozes om Farao te confronteren en als gevolg daarvan wordt Gods “naam” (Zijn reputatie) in de hele aarde “uitgeroepen tot de almachtige God van Israël die hen op wonderbaarlijke wijze uit Egypte heeft verlost. Als gevolg hiervan hebben veel landen ontzag voor Israël. Maar merk op hoe God tegelijkertijd in Zijn wijsheid Zijn uitverkoren volk voor het eerst een periode van moeilijkheden liet doorstaan. Ze waren tevreden geweest met het relatieve gemak van het leven in Egypte na de dood van Jozef, ze waren de God van hun vaderen grotendeels vergeten…. God probeerde hun gedachten klaar te maken zodat ze Zijn bevrijding zouden zoeken! Daarna testte Hij hen in de wildernis om te zien of zij alles wat er was gebeurd op prijs stelden.

Denk nu eens aan de eenentwintigste eeuw.
Zullen we waarschijnlijk in de toenemende uitdagingen voor ons leven zien wat een vergelijkbare situatie zou kunnen zijn?

Moge God ons barmhartigheid tonen in de trauma’s die zich ontwikkelen terwijl onze goddeloze nietsvermoedende wereld aftelt tot de dag dat Jezus Christus terugkeert naar deze aarde.

+

Voorafgaan

+

Voorgaande

  1. Paulus’ aansporing tot eenheid in liefde
  2. Beginnen met het ontwikkelen van een spirituele geest
  3. Beginnen met het ontwikkelen van een spirituele geest #2 Kinderen en erfgenamen van God

Laisser un commentaire